Sunday 14 August 2016

UJIAN RADIOGRAFI (UJIAN TANPA MUSNAH)

Kaedah ujian kimpalan menggunakan sinar-X, yang dihasilkan oleh tiub X-ray, atau sinar gamma, yang dihasilkan oleh isotop radioaktif. Prinsip asas pemeriksaan radiografi kimpalan adalah sama seperti yang diberikan kepada radiografi perubatan. Jumlah tenaga yang diserap oleh objek bergantung kepada ketebalan dan ketumpatan. Tenaga tidak diserap oleh objek akan menyebabkan pendedahan filem radiografi. Kawasan-kawasan ini akan menjadi gelap apabila filem itu dibangunkan. Kawasan filem yang terdedah kepada tenaga kurang kekal lebih ringan. Oleh itu, kawasan objek di mana ketebalan yang telah diubah oleh tidak berterusan, seperti keliangan atau retak, akan muncul garisan gelap pada filem. Kemasukan ketumpatan rendah, seperti sanga, akan muncul sebagai kawasan gelap pada filem itu manakala kemasukan ketumpatan tinggi, seperti tungsten, akan muncul kawasan sebagai cahaya. Semua tidak berterusan dikesan dengan melihat bentuk dan variasi dalam kepadatan filem diproses.

Ujian radiografi boleh menyediakan rekod filem tetap kualiti kimpalan yang agak mudah untuk mentafsir oleh kakitangan terlatih. Kaedah ujian biasanya sesuai untuk mempunyai akses kepada kedua-dua belah sambungan dikimpal. Walaupun ini adalah satu kaedah yang perlahan dan mahal ujian bukan pemusnah, ia adalah satu kaedah yang positif untuk mengesan keliangan, keselitan sanga, keretakan dan kumai berlubang di kawasan pendalam kimpalan. Ia adalah penting bahawa kakitangan yang berkelayakan menjalankan tafsiran radiografi sejak tafsiran palsu radiograf boleh mahal dan mengganggu serius dengan produktiviti. Terdapat pertimbangan keselamatan jelas apabila menjalankan ujian radiografi. X-ray dan radiasi gamma tidak kelihatan dengan mata kasar dan boleh mempunyai kesihatan dan keselamatan yang serius implikasi. Hanya pekerja yang sesuai dan terlatih serta berkelayakan sahaja boleh menjalankan ujian jenis ini.

Filem Radiografi
Radiografi filem menggunakan filem yang terdiri daripada plastik lut sinar nipis disalut dengan lapisan denda bromida perak pada satu atau kedua-dua belah plastik. Apabila terdedah kepada sinaran kristal ini menjalani tindak balas yang membolehkan mereka, apabila berkembang, ia menukar kepada logam perak hitam. Perak yang kemudian bercampur kepada plastik semasa proses mengembang, dan apabila kering, menjadi filem radiografi yang telah siap.

Untuk menjadi sebuah filem yang boleh digunakan, kawasan kimpalan pada filem itu mestilah berada dalam lingkungan pelbagai ketumpatan tertentu dan mesti menunjukkan kontras dan sensitiviti yang cukup supaya kecacatan yang hendak dicari boleh dilihat. Barang-barang ini adalah satu fungsi kekuatan radiasi, jarak sumber dari filem dan ketebalan bahagian yang diperiksa. Jika mana-mana parameter ini tidak dipenuhi, pendedahan yang lain dipancarkan hendaklah dibuat pada bahagian kawasan itu.

Radiografi Berkomputer
Radiografi berkomputer adalah satu teknologi peralihan antara filem dan radiografi digital terus. Teknik ini menggunakan, fleksibel, fosfor photostimulated (PSP) plat boleh diguna semula yang dimuatkan ke dalam kaset dan terdedah dengan cara yang sama untuk radiografi filem tradisional. kaset akan ditempatkan di dalam pembaca laser di mana ia diimbas dan diterjemahkan ke dalam imej digital, yang mengambil masa satu hingga lima minit. imej kemudiannya boleh dimuat naik ke komputer atau media elektronik yang lain untuk tafsiran dan penyimpanan.

Tomografi Berkomputer
Tomografi Berkomputer menggunakan komputer untuk membina semula imej satah lintang keratan rentas objek yang bertentangan dengan radiograf konvensional. Imej tomografi berkomputer dibangunkan dari pelbagai pandangan yang diambil pada sudut tontonan yang berbeza yang dibina semula menggunakan komputer. Dengan radiografi tradisional, kedudukan ketaksinambungan dalaman tidak boleh tepat berazam tanpa membuat pendedahan dari beberapa sudut untuk mencari item dengan triangulasi. Dengan dikira tomografi, triangulasi komputer ini menggunakan setiap titik dalam pesawat sebagai dilihat dari pelbagai arah yang berbeza.

Radiografi Digital
Radiografi digital mendigitalkan radiasi yang melalui objek terus ke dalam imej yang boleh dipaparkan pada monitor komputer. Tiga teknologi prinsip yang digunakan dalam pengimejan digital langsung adalah silikon amorfus, menambah pengecas peranti dan pelengkap semikonduktor oksida logam. Imej ini boleh disemak dan analisis dalam saat berbanding masa yang diperlukan untuk mengimbas dalam imej radiografi dikira. Kelajuan pemprosesan meningkat adalah hasil daripada pembinaan unik dari pixel; perkiraan yang juga membolehkan resolusi unggul daripada yang banyak dijumpai di dalam radiografi dikira dan aplikasi filem.

Tujuan ujian ini dijalankan
  • Menganggarkan kekuatan mampatan di kawasan yang dikenakan ujian.
  • Menganggarkan keseragaman kimpalan.
  • Mengenal pasti kekuatankawasan yang lebih rendah berbanding dengan bahagian-bahagian lain.
  • Mengesan kehadiran keretakan pada kumai, kumai berlubang dan kecacatan atau ketidaksempurnaan lain.
  • Menguji keadaan keluli prategasan / tetulang berkaitan dengan kakisan


No comments:

Post a Comment